Despre Noi

Bine ați venit pe site-ul IP Taxobeni.

  Această pagină am creat-o pentru cadrele didactice , elevii gimnaziului și părinții acestora, reprezentanții APL, diverși  parteneri educaționali. Ea are menirea să ne apropie, să ne unească gîndurile, să ne faciliteze acțiunile și să ne ajute să soluționăm împreună toate problemele cu  care se confruntă sistemul educațional și întreaga societate…

 

Istoria instituției

 

 

File din istoria s.Taxobeni

Învățămîntul

     În satul Taxobeni au fost deschise diferite  școli. Prima școală a fost deschisă în anul 1861 și a fost școala parohială bisericească. Fiind deschisă pe lîngă biserică în această școală se studia mai întîi religia. De asemenea: cititul, scrisul și operațiile elementare ale matematicii. În școală preda preotul bisericii. Pe atunci la școală nu putea să învețe oricne, doar copiii celor avuți, copiii săracilor erau puși la lucru, să le ajute părinților pentru a gîștiga o bucată de pîine.

    Asupra tuturor școlilor ce se deschideau în județul Bălți erau puși observatori speciali pentru a controla lucriul școlii. Observator al școlii din Taxobeni a fost numit preotul Vasile Cujbă.

     Cu timpul școala se desființează și în locul ei apare alta. În 1896 a fost deschisă școala de gramotă pentru copii de ambele genuri. Ea funcționa chiar în curtea bisericii, iar învățător a fost numit Nichifor Costache. El avea nevoie de subvenție anuală de 120 ruble.

    Încăperea școlii fiind mică, în ea nu puteau să învețe mulți copii. Aceasta vedem după numărul elevilor care frecventează școala. La sfîrșitul sec.XIX la școala de gramotă învățau 7 băieți. Predarea avea loc în limba rusă. Observăm că fetele nu prea frecventează școala ele preferînd să ajute mamele în gospodărie.

    Un nou pas în organizarea și efectuarea  învățămîntului în Taxobeni ca și în întrega Basarabiei este legat de activitatea Zemstvei. La 1897 Adunarea Zemstvei a votat proiectul care a fost pus la temelia dezvoltării școlilor și a activităților culturale ale Zemstvei. Conform acestui proiect în anul 1902 la Taxobeni a fost înființată școla de Zemstvă, care se afla într-o casă arendată de la cetățeanul Vrănescu L. Către anul 1904 a fost terminată construcția clădirii pentru școală, dar de acum elevii din Taxobeni trebuiau să se deplaseze la școală în satul vecin- Unteni. Școala aceasta avea o singură clasă, coridor și o odaie pentru învățătură.

     Către anul 1906 în școală învățau 30 de copii din 3 sate (Unteni, Taxobeni, Vrănești), era un număr destul de mic. Din mărturiile lui Constantin Pelin, fost elev în 1911, aflăm că toți elevii învățau în aceiași clasă, dar după programe diferite, respectiv după programele claselor I-IV-a. La școală învățau în temei băieții, dar nu toți terminau 4 clase. Mulți abandonau școală în legătură cu lipsa posibilităților materiale. Principala metodă de educație era bățul. Oamenii povestesc, că în clasă se afla o masă pe care alături de cărți și caiete se găseau și cîteva vergi. Varga era unealta de educație pentru elevii vinoveți, pentru purtare și învățătură proastă. Lucrul școlii se controla rar.

     Către anul 1913 numărul elevilor s-a mărit puțin. La începutul anului erau 41 de băieți și 9 fete. Învățător era Vasile Gobjilă. Cu toate succesele obținute pe tărîmul învățămîntului public procentul de analfabeți în rîndul populației era foarte mare. Un obstacol în calea instruirii copiilor, mai ales a celora de țărani era inexistența școlii naționale.

 

Pagină pentru părinți

Educație copii: Cum să te comporți cu un copil încăpățînat

Imediat ce devin părinți, oamenii acordă o atenție deosebită capitolului “educație copii”. Niciodată nu e prea devreme să începi educația copiilor, specialiștii spunînd: cu cît mai devreme cu atît mai bine. Iar lucrurile se complică, spun părinții, cînd au un copil mai încăpățînat. Iată cîteva sfaturi care vă vor fi de folos în educația copiilor.

Comportamentul părinților este important în educația copiilor

Deși nu sînt mulți care să recunoască aceste lucruri, comportamentul copilului are în mare parte legatură cu modul în care parinții lui reactionează. Așa că, înainte de a te plînge de cît de încăpățînat este copilul tău, urmărește ce faci tu. Ai lăudat vreodată o faptă bună a copilului tău? Sau primul impuls este să-i cerți fapta rea? Dacă răspunsul este pozitiv la a doua intrebare, atunci află că greșești. Iată explicația. În momentul în care un copil face ceva bun și nu primește nici un răspuns din partea părintelui, iar data viitoare observă că la o faptă rea a primit feed-back, se va “încăpățîna” să facă numai năzbîtii. De ce? Pentru că doar așa primește atenție. Pentru el cearta nu e ceartă, în mintea lui se formează imaginea unui părinte care il bagă în seamă.

Așadar, primul pas pe care un părinte trebuie să-l facă este să-și urmărească copiii și să le laude fiecare lucru pozitiv pe care îl fac, să-i încurajeze și să-i sprijine. Cu cît se vor concentra mai mult pe faptele bune, cu atît mai mult vor primi rezultate bune din partea copiilor.